December 16, 2011

Fakta Menarik : LIONEL MESSI


Messi10




PADA tahun 2005, Lionel Messi membantu Argentina memenangi Piala Dunia Bawah-20, dengan menjaringkan dua penalti untuk menewaskan Nigeria. Messi menjadi fenomena kepada bola sepak pada abad ini dengan gaya dan teknik yang menakjubkan, membantu Barcelona memenangi pelbagai kejuaraan peringkat domestik dan Eropah. Berikut Fakta menarik mengenai Lionel Messi.


1. Keluarganya hidup dalam keadaan sederhana. Bapanya, Jorge ialah pekerja kilang, sementara emaknya ialah 'part-time cleaner'.


2. Dia mengalami kecacatan pertumbuhan hormon yang pada umur 11 tahun. keluarganya tidak mampu membiayai rawatannya yang bernilai $900 sebulan.




3. Messi berkongsi tempat lahir yang sama dengan tokoh revolusi Argentina iaitu CHE GUEVARA. Mereka dilahirkan di Rosario , Argentina.  


4. Pegawai Barcelona berjaya mengesan teknik dan kemahiran Messi dengan pantas dan mengambil langkah menawarkan untuk membiayai kos perubatan. Mereka sekeluarga berpindah ke Sepanyol.






5.KONTRAK PERTAMA MESSI DITULIS DI ATAS 'napkin paper'! Pengarah sukan Barcelona ketika itu, Carles Rexach sangat teruja dengan teknik Messi dan hendak menandatangani kontrak dengan Messi sepantas yang boleh dan tiada kertas pada masa itu.


6. Messi pernah ditawarkan untuk menyarung jersi Sepanyol tetapi dia menolak kerana ingin menyarung jersi Argentina. Peluang pertamanya mewakili Argentina ialah pada tahun 2004.


7. Messi memegang dua kerakyatan - Argentina dan Sepanyol. Dia menjadi warganegara Sepanyol pada Sept. 2005.  


8. Messi mewarisi jersi nombor 10 daripada seorang lagenda terkenal Barcelona iaitu RONALDINHO pada musim panas 2008.




9. Messi memiliki pertubuhan kebajikannya sendiri iaitu 'Leo Messi Foundation'. Dia juga mengambil bahagian dalam pertubuhan yang merawat pesakit 'Autism' dan salah seorang duta bagi UNICEF.


10. Messi juga menjadi model kepada muka hadapan Pro Evolution Soccer 2009 dan 2011 serta terlibat dalam kempen promosi game2 ini. 


p/s-yang pasti , Messi tidak pernah akan dikalahkan oleh CR7.=)

0 Pengulas Tetap:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...